همه چیز درباره زیره سبز

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
زیره سبز

زیره سبز از دانه‌های معطر دارای طبع گرم و خشک بوده که بسیاری از کشورها به خصوص هند از آن به عنوان جزء لاینفک ادویه‌جات غذا استفاده می‌کنند. علاوه بر این ، یکی از ادویه‌جات کاری بوده که به دلیل عطر و طعم قوی از آن در نوشیدنی‌ها ، دسرها ، شیرینی‌ها ، محصولات آرایشی و بهداشتی اعم از عطر و ادکلن ، لوسیون و برخی کرم‌ها استفاده می‌گردد.

 

زیره سبز بالسی

 

زیره سبز دارای خواص متعدد بوده که در درمان بسیاری از امراض موثر واقع شده است و تقریبا هیچگونه منع مصرف آنچنانی نداشته و طریقه مصرف گوناگون دارد. ما در این مقاله به برخی از اطلاعات از این قبیل درباره زیره سبز می‌پردازیم.

 

 

خواص درمانی زیره سبز

اگر تا به حال دچار دل درد و یا دردهای ناحیه شکم شده باشید ، حتما از سوی عطارها و یا حتی اعضای سالمند خانواده به شما توصیه شده که زیره سبز مصرف کنید. مهم نیست این دانه‌ها چگونه مصرف شوند، به دلیل طبع گرم و خشک قادرند سریعا بر روی دردهای ناحیه دل و شکم تاثیر مثبت گذاشته و آن‌ها را برطرف کنند. از این رو، می‌توان این دانه‌های گرم و معطر را ضد نفخ و ضد اسهال دانست.

حتی اگر شما دچار سوءهاضمه باشید، زیره سبز می‌تواند دانه‌ای معجزه آسا محسوب گردد تا روند گوارش را بهبود بخشد. علاوه بر این، زیره سبز قادر است در پیشگیری و یا درمان دردهای قاعدگی بانوان موثر واقع شود.

شکوفه زیره سبز

شکوفه زیره سبز

از دیگر خواص درمانی بیشمار این دانه‌ها باید به مدر بودن و همینطور مفید فایده بودن برای امراض مثانه و کلیه اشاره نمود.

اگر خانم‌های باردار این دانه‌ها را در دوران شیردهی مصرف نمایند، از خاصیت ازدیاد شیر آن بهره می‌برند.

این گیاه به دلیل خاصیت چربی سوزی قادر به تقویت سیستم قلب بوده و همینطور در کاهش قند خون و تحریک ترشح انسولین افراد دیابتیک موثر است. مصرف این ماده غذایی منجر به افزایش ایمنی بدن شده و کم خونی را درمان می‌کند. از آنجا که این دانه محرک عمومی بدن است، می‌تواند تا حدی بر روی قوای جنسی تاثیر بگذارد . زیره سبز برای کودکان مفید بوده و در رفع نفخ و دل درد آن‌ها کمک موثری می‌کند. همچنین این دانه باعث رفع بی‌خوابی شده و روند خوابیدن را بهبود می‌بخشد.

 

زیره سبز و لاغری

امروزه بسیاری قرص‌های گیاهی سالم حاوی زیره سبز هستند . این یک روش نوین و سالم جهت لاغری است. زیره سبز و لاغری دارای رابطه مستقیم هستند. به طوری که مصرف این دانه‌ها به صورت طبیعی، پودر و یا قرص‌های فشرده چربی سوز قادر است با سوزاندن چربی وزن را کاهش داده و آن را تا حدی ثابت نگه دارد.

زیره سبز بیشتر به کاهش اشتها کمک کرده و مصرف آن به جهت دارا بودن آنتی اکسیدان و فیتواسترول از جذب کلسترول بد پیشگیری کرده و به کاهش یا رفع چربی‌های ناحیه شکم می‌انجامد.

 

تفاوت زیره سبز و زیره سیاه

بسیاری از افراد از خواص درمانی و تفاوت زیره سبز و سیاه ناآگاه هستند زیرا هردوی این‌ها با نام زیره شناخته شده و کثیری از افراد بر این باورند که تنها رنگ این دو دانه متفاوت می‌باشند. با این حال، تفاوت زیره سبز و سیاه هم در رنگ و هم عطر و طعم تعریف شده است.

زیره سبز دانه‌ای حجیم‌تر بوده که رنگ آن سبز و روشن می‌باشد. زیره سبز معطر بوده اما عطر و طعم آن نسبت به زیره سیاه ضعیف‌تر است. با این حال، زیره سیاه دانه‌ای باریک‌تر و تیره‌تر می‌باشد که از عطر و طعم محسوسی برخوردار است . زیره سبز بیشتر دارای خواص مرتبط به ضدعفونی‌کننده می‌باشد اما خواص زیره سیاه گسترده‌تر است. یکی از تفاوت‌های اساسی زیره سبز و سیاه این است که نوع سبز لاغرکننده و نوع سیاه چاق‌کننده است.

 

طریقه مصرف زیره سبز

در حال حاضر، عطاری‌ها و داروخانه‌های مجهز قرص‌های فشرده زیره سبز را عرضه کرده‌اند. خواص این قرص‌ها در جهت رفع دردهای شکم تا قاعدگی و لاغری موثر است. گاها زیره سبز را با چند ماده موثر دیگر نظیر چای سبز ترکیب کرده تا اثرات بهتری بر جای بگذارد.

← مصرف دمنوش زیره سبز دارای همان درمان می‌باشد. بسیاری سعی بر آن دارند تا با جوشاندن زیره سبز به همراه چند ماده دیگر نظیر نعنا خشک، چای سبز و زنجبیل و یا حتی دم کردن پودر آسیاب شده آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از خواص متعدد بهره‌ مند شوند. اگر تصمیم دارید لاغر شوید از دمنوش زیره غافل نشوید. به خصوص این که دمنوش را ۳۰ دقیقه پیش از غذا مصرف کنید.

←ترکیب زیره سبز به همراه عسل قادر است تا تمام دردهای ناحیه شکم شما را رفع کنند. علاوه بر این، می‌توانید از پودر و یا دانه‌ها به عنوان یک ادویه خوشبو در برخی غذاها استفاده نمائید.

←روغن زیره سبز یکی دیگر از فراورده‌های این ماده معجزه آساست که هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی قابل مصرف می‌باشد. رفع سیاهی دور چشم، آماس و جوش صورت از کاربردهای موضعی این روغن به شمار می‌روند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.