دمنوش‌های مناسب برای فصل سرما

No Comments
3 دقیقه زمان مطالعه

روزهای سرد زمستان یا پاییز با نوشیدنی‌های گرم عجین شده است. یک بعد از ظهر سرد در کنار خانواده یک نوشیدنی گرم احساس دلچسبی را برای اهالی خانه به وجود می‌آورد. اغلب خانواده‌ها چای را به عنوان نوشیدنی ثابت در خانواده مصرف می‌کنند اما بعضی هم از این نوشیدنی تکراری گذشته و طعم‌های جدید را امتحان می‌کنند.

دمنوش‌ها علاوه بر طعم متنوع خاصیت‌های فراوانی نیز دارند. دمنوش‌ها معمولا با نبات یا عسل مصرف می‌شوند. بسته به نوعشان یا در قوری دم می‌شوند و یا مانند جوشانده مصرف می‌شوند. البته جوشانده در خواص بسیار قوی تر از دمنوش است.

دمنوش‌هایی که طبع گرم دارند بسیار برای فصول سرد مناسب‌تر بوده و به بدن گرما می‌بخشند. چند نمونه از این دمنوش‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

آویشن و پونه

هر دوی این گیاهان دارای طبع  گرم و خشک هستند.

آویشن

آویشن اثر بسیار بالایی برای تسکین سرفه‌های خشک زمستانی دارد. این گیاه قاعده‌آور است. آویشن باعث کاهش فشار خون می‌شود. آویشن در درمان برونشیت موثر است.

پونه

پونه کوهی دارای طبع گرم است. یک آنتی بیوتیک بسیار قوی است و در درمان عفونت‌های مجاری ادراری و رحم بسیار موثر است. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به بهبود مشکلات خواب کمک می‌‌کند.

روش مصرف

برای مصرف مقدار مساوی پونه و آویشن را با هم مخلوط کنید و مانند چای دم کرده و با آب جوش مصرف نمایید. این دمنوش را با نبات یا عسل مصرف کنید تا از افت فشار جلوگیری کنید.

زنجبیل

دمنوش زنجبیل عفونت‌های معده و روده را از بین می‌برد. این دمنوش گیاهی برای کاهش دردها و گرفتگی‌های عضلانی موثر است به همین دلیل برای درمان سرماخوردگی به کار می‌رود. همچنین گرفتگی و درد گلو را کاهش می‌دهد. این گیاه با افزایش گردش خون انرژی شما را افزایش می‌دهد.

روش مصرف

قلم زنجبیل را حلقه حلقه کنید. زمانی که آب در حال جوش است تکه‌های زنجبیل را به آن اضافه کنید. اجازه بدهید تا 10 دقیقه بجوشد. آن را با لیمو و نبات مصرف کنید.

گل گاو زبان

این گیاه هم مانند سایر دمنوش‌ها دارای طبع گرم است. معمولا این گیاه را با لیمو عمانی یا سنبل الطیب مصرف می‌کنند. هنگام مصرف این گیاه دقت داشته باشید تا از داروهای سیستم عصبی مانند آرام بخش‌ها استفاده نکرده باشید.

عکس دمنوش گل گاوزبان

روش مصرف

سه قاشق غذاخوری گل گاو زبان را با دو عدد لیمو عمانی و 4 لیوان آب جوش دم کنید. به یاد داشته باشید لیمو عمانی‌ را قبل از اضافه کردن سوراخ کرده و هسته‌های آن را خارج کنید. هنگام سرو آن را با عسل میل نمایید.

بادرنجبویه

بادرنجبویه دمنوشی است که حضرت علی(ع) آن را مصرف می‌کرده‌اند. طعم لیموی قوی دارد. بسیار مقوی است و تقویت معده و کبد می‌کند.حافظه را تقویت می‌کند و باعث آرامش اعصاب می‌شود. این گیاه به خاطر طبع گرمش بدن شما را تا چند ساعت گرم نگه می‌دارد. همچنین باعث ایجاد بوی خوش در دهان می‌شود.

روش مصرف

برای تهیه دمنوش بادرنجبویه یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را داخل قوری بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا با آب جوش دم بکشد. برای شیرین‌کردن آن می‌توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

No Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.