بهترین ادویه جات برای آبگوشت

No Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
بهترین ادویه جات برای آبگوشت

کدام ادویه جات برای گوشت بهتر هستند؟ آبگوشت یکی از غذا های قدیمی و سنتی در ایران است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذا از دو بخش اصلی یعنی گوشت و آب درست می‌ شود که از آب آن برای درست کردن تیلیت استفاده می‌کنند. این غذا انواع مختلفی دارد و دستور پخت آن ساده است. یکی از بخش‌های اصلی آبگوشت، ادویه‌ ها هستند که بخش جدا نشدنی آن حساب می‌شوند. چرا که بدون ادویه، آبگوشت مزه خامی می ‌دهد. در هر بخش از کشورمان مردم از ادویه‌ های مختلفی برای غذا به خصوص آبگوشت استفاده می‌کنند. پس اگر با ادویه جات برای آبگوشت آشنا نیستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا ببینیم چه ادویه ‌هایی برای این غذا مناسب است.

ادویه جات برای آبگوشت

ادویه جات برای آبگوشت

بهترین ادویه جات برای آبگوشت چیه؟

در کشور ما انواع مختلفی از آبگوشت وجود دارد که از جمله آن‌ ها می ‌توان به آبگوشت بلغور، آبگوشت ترشاله، آبگوشت لیمو عمانی، آبگوشت ساده، آبگوشت بزباش و آبگوشت کشک اشاره کرد. در هر کدام از این آبگوشت ‌ها از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌کنند که اصلی ‌ترین آن‌ ها عبارتند از: نخود، گوشت گوسفندی، دنبه، لوبیا، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، گوجه فرنگی و ادویه. اما اصلی ‌ترین چیزی که باعث خوشمزه شدن این غذا می‌شود، ادویه آبگوشت است.

در ادامه، پر استفاده ‌ترین ادویه جات برای آبگوشت را معرفی خواهیم کرد تا برای پختن آبگوشت لذیذ از آن‌ها استفاده کنید

1. زردچوبه؛ پر استفاده ‌ترین ادویه برای آبگوشت

زردچوبه عضو ثابت اکثر غذاهای ایرانی است. این ادویه طلایی رنگ، با داشتن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، طعم خاصی به غذا داده و باعث خوش رنگ شدن آن می‌شود. معمولا زردچوبه را موقع تفت دادن گوشت و پیاز اضافه می کنند که بوی مطبوعی به غذا می‌دهد.

این ادویه محبوب فواید زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان ورم مفاصل، درمان سرطان، کمک به سلامت قلب و عروق، استرس، افسردگی، دیابت، التهابات، افزایش ایمنی بدن، کمک به اختلالات گوارشی و سم ‌زدایی کبد اشاره کرد. البته در مصرف زردچوبه باید حد اعتدال را رعایت کنید؛ چرا که زیاده ‌روی در هر چیزی باعث بروز مشکلات جدی می‌ شود.

زردچوبه پر استفاده ترین ادویه آبگوشت

زردچوبه پر استفاده ترین ادویه آبگوشت

 

 


برای خرید انواع ادویه جات بصورت فله و بسته بندی با شماره  09128939218  تماس بگیرید.


 

 

2. فلفل سیاه

معمولا در کنار زردچوبه از فلفل سیاه نیز در آبگوشت و بسیاری از خورشت ‌ها استفاده می کنند. این ادویه نیز طعم خاصی به غذا داده و طبع آن را گرم می کند. همچنین به دلیل داشتن ویتامین‌ های A، K، فیبر و آهن، خواص زیادی دارد که از جمله آن‌ ها می‌ توان به ضد باکتری بودن و افزایش عملکرد سیستم گوارشی اشاره کرد.

 

3. دارچین

دارچین نیز جزو ادویه جات برای آبگوشت است که بوی بسیار مطبوعی دارد و غذا را خوشمزه می‌ کند. استفاده از دارچین در کنار موادی مانند رب گوجه فرنگی که طبع سردی دارند، باعث متعادل شدن طبع غذا می ‌شود. یکی از فواید ادویه دارچین، بهبود عملکرد مغز و کمک به نورون‌ های مغز است که در نتیجه از بیماری‌ هایی همچون آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند. همچنین در پایین آوردن قند خون نیز نقش موثری دارد.

 

4. زیره سیاه

در پخت آبگوشت از زیره سیاه نیز استفاده می کنند تا طعم و مزه خاصی به آن بدهد. این گیاه بومی آسیا بوده و در بسیاری از غذاها استفاده می ‌شود. زیره سیاه منبع غنی مواد معدنی همچون روی، کلسیم، آهن و منیزیم است. همچنین در درمان مشکلات شکمی و روده ‌ای، فشار خون، سرفه، پیری زودرس و افزایش اشتها موثر واقع می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، زیره سیاه خاصیت ضد نفخ دارد. بنابراین استفاده از آن در کنار نخود و لوبیا که نفخ زیادی دارد، بسیار مناسب است. همچنین به دلیل داشتن طبع گرم، باعث متعادل شدن طبع غذا می‌شود.

 

5. زنجبیل

از دیگر ادویه جات برای آبگوشت می‌ توان به زنجبیل اشاره کرد که علاوه بر خوش طعم کردن غذا، فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ادویه در اکثر غذاهای آسیایی استفاده می‌ شود. از خواص آن می‌ توان به درمان سرطان، درمان مشکلات معده و روده و داشتن خاصیت ضد میکروبی اشاره کرد.

 

6. هل سبز

هل سبز در بسیاری از غذاهای ایرانی و حتی در دم کردن چای نیز استفاده می ‌شود. این ادویه، غذا را بسیار خوش طعم کرده و عطر خاصی به آن می ‌دهد. این گیاه به جنوب شرقی آسیا تعلق دارد و در درمان بسیاری از بیماری ‌ها از جمله سرطان، افسردگی، سلامت قلب، دیابت، فشار خون، پوست و مو و بهبود سیستم گوارش مفید است.

 

7. پودر لیمو عمانی

استفاده از لیمو عمانی برای آبگوشت

استفاده از لیمو عمانی برای آبگوشت

پودر لیمو عمانی نیز جزو بهترین ادویه جات برای آبگوشت به شمار می‌ رود و مقداری طعم ترش به آبگوشت می‌ دهد. برای اضافه کردن این ادویه به غذا، ابتدا دو عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کرده و بگذارید حدود نیم ساعت در آب ولرم بماند. سپس در 20 دقیقه پایانی به آبگوشت اضافه کنید. دقت داشته باشید که استفاده اشتباه از لیمو عمانی باعث تلخ شدن بیش از حد آبگوشت خواهد شد.

 

8. پودر پیاز

با توجه به اینکه آبگوشت به صورت آبپز آماده می ‌شود، بهتر است از پودر پیاز به جای خود پیاز استفاده کنید. البته اگر پودر پیاز ندارید، می ‌توانید پیاز را تفت داده و در آبگوشت بریزید. این ادویه آبگوشت، خواص بسیار زیادی دارد که از جمله آن ‌ها می‌ توان به درمان سرطان، حفظ سلامت قلب، کنترل قند خون و حفظ سلامت استخوان ‌ها اشاره کرد.

 

9. زعفران

برای پختن آبگوشت بسیار خوشمزه و با رنگ جذاب، در هنگام تفت دادن رب، یک قاشق چای ‌خوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. با اطمینان می ‌توان گفت، زعفران بهترین ادویه جات برای آبگوشت است و طعم و مزه خاصی به آن می‌ دهد.

 

روش تهیه ادویه جات برای آبگوشت

ادویه جات برای آبگوشت را می ‌توانید از قبل با یکدیگر ترکیب کرده و موقع پختن آبگوشت مقداری از ادویه را به غذا اضافه کنید. برای اینکار به ادویه‌ هایی که در جدول زیر آوردیم نیاز دارید.

ادویه

مقدار مورد نیاز

زردچوبه نصف قاشق غذاخوری
تخم گشنیز نصف قاشق غذاخوری
پودر شنبلیله نصف قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری
زیره سیاه نصف قاشق چای‌خوری
زیره سبز نصف قاشق چای‌خوری
پودر لیمو عمانی نصف قاشق غذا‌خوری
پودر دارچین یک چهارم قاشق غذا‌خوری
پودر هل و زنجبیل یک چهارم قاشق غذا‌خوری

بعد از آماده ‌سازی این مواد، آن ‌ها را با هم مخلوط کرده و در یک ظرف دربسته بریزید. اما چند نکته وجود دارد که در موقع آماده کردن ادویه جات برای آبگوشت بهتر است رعایت کنید.

  • اگر مقدار پودر لیمو عمانی بیشتر از مقدار گفته شده باشد، باعث تلخی آبگوشت خواهد شد. البته در صورت تمایل می ‌توانید به جای لیمو عمانی، چند عدد لیمو خشک را در مراحل آخر پخت به آبگوشت اضافه نمایید.
  • ادویه آبگوشت را در چند مرحله به غذا اضافه کرده و هر بار طعم و مزه آن را تست کنید تا ادویه بیش از اندازه نباشد.
  • ادویه ‌هایی مثل زنجبیل و هل باعث تغییر طعم غذا و خوش عطر شدن آن می‌شوند.
  • ادویه‌‌ های آماده را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در غیر اینصورت ممکن است ادویه ‌ها تلخ شوند.

دقت داشته باشید که علاوه بر ادویه‌ های معرفی شده در بالا، می ‌توانید با توجه به ذائقه خود از ادویه ‌هایی مانند دار فلفل، برگ بو، جوز هندی و بادیان در پخت آبگوشت استفاده کنید.

 

ادویه را چه زمانی به آبگوشت اضافه کنیم؟

معمولا بسیاری از ادویه جات مثل زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران و پیاز را موقع تفت دادن رب گوجه فرنگی به آن اضافه می کنند. حتی ادویه‌ ترکیبی که در بالا معرفی کردیم را نیز می‌ توانید در موقع تفت دادن رب اضافه کنید. اما اگر قصد اضافه کردن لیمو عمانی به آبگوشت را دارید، حتما آن را در مراحل آخر پخت اضافه کنید.

سخن آخر

در این نوشته بهترین ادویه جات برای آبگوشت را معرفی کردیم تا با کمک آن‌ها خوش‌طعم‌ ترین غذا را بپزید. اما اینکه از کدام یک از این ادویه‌ ها استفاده کنید، بستگی به ذائقه و سلیقه شخصی‌تان دارد.

No Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.