آموزش نگهداری سبزی خشک

No Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
آموزش نگهداری سبزی خشک

سبزی خشک به چه روشی نگهداری می شود؟ در گذشته، سبزیجات تازه همیشه در دسترس نبودند و به همین دلیل آن‌ ها را خشک می‌ کردند تا برای مدت طولانی از آن ها استفاده کنند. با اینکه امروزه در همه روزهای سال دسترسی به سبزیجات تازه وجود دارد، ولی برخی افراد به خاطر مشغله زیاد ترجیح می ‌دهند سبزیجات را خشک کرده و در مواقع نیاز از آن استفاده کنند. اما چطور می ‌توان این محصول را به مدت طولانی در منزل نگهداری کرد؟ بهترین مکان برای نگهداری سبزیجات خشک کجاست؟ برای پاسخ به این سوالات تصمیم داریم در ادامه نوشته به آموزش نگهداری از سبزی خشک بپردازیم. با دانستن این مطالب می ‌توانید مدت زمانی طولانی از این مواد نگهداری کرده و به مرور آن را مصرف کنید.

 

انواع سبزیجات خشک

انواع سبزیجات خشک

 

 

برخی از افراد بر این باورند نگهداری از سبزیجات خشک قاعده و قانون خاصی ندارد و هر کجا آن را قرار دهند سالم می‌ ماند. اما این یک باور اشتباه است. اگر نگهداری از آنها را در خانه بلد نباشید، خیلی زود آنها خاصیت خود را از دست داده و خراب می‌ شوند.

نحوه نگهداری سبزی خشک

سبزیجات خشک برای خوش طعم کردن بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده می‌ شوند. بنابراین در اکثر خانه ‌ها انواع مختلفی از سبزی ‌های معطر را خشک و نگهداری می ‌کنند. در حالت کلی نحوه نگهداری از سبزی ‌ها یکسان است و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد.

بعد از اینکه سبزی‌ را با روش دلخواه خود خشک کردید، آن‌ را در داخل ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ ای کاملا خشک ریخته و درب آن‌ را محکم ببندید. با اینکار آنها مدت زمان طولانی باقی می‌ مانند و از کیفیت آن کاسته نمی‌شود.

دقت داشته باشید که نگهداری از سبزیجات خشک شده در ظروفی به غیر از پلاستیک یا شیشه برای مدت طولانی مناسب نیست. ظروف مسی، چوبی و فلزی برای نگهداری از سبزی مناسب نیستند؛ چرا که خیلی زود باعث خراب شدن آن می ‌شوند. توصیه می کنیم از ظروف پلاستیکی برای اینکار استفاده کنید. علت آن هم مقاومت بالای پلاستیک است. همچنین می ‌توانید آن را در رنگ ‌های مختلف تهیه کرده و برای هر یک از سبزی‌ها رنگ جداگانه ‌ای را در نظر بگیرید.

بهترین روش برای نگهداری سبزی خشک در خانه

نگهداری سبزیجات خشک در خانه

نگهداری سبزیجات خشک در خانه

طریقه نگهداری از سبزی خشک به روش سنتی، بهترین روش است. به این صورت که سبزی خشک را داخل ظرف درب ‌دار ریخته و آن را در جای خشک و خنک مثل داخل کابینت یا کشو نگهداری کنید. همچنین نکات مطرح شده در زیر را مد نظر قرار دهید.

  • ظرفی را برای نگهداری سبزی خشک انتخاب کنید که درب آن به خوبی بسته و چفت شود. چرا که ورود هوا به داخل ظرف موجب فساد آن خواهد شد.
  • رطوبت، اصلی ‌ترین عامل خرابی سبزیجات خشک است. به همین دلیل ظرف سبزی خشک را در جای خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری کنید.
  • قاشق مرطوب را وارد ظرف سبزی خشک نکنید. با ورود رطوبت به داخل ظرف، امکان کپک زدن سبزی وجود دارد. برای ریختن سبزی به داخل غذا از یک قاشق جداگانه استفاده کرده و تا جای ممکن ظرف سبزیجات خشک را در معرض بخار قرار ندهید.
  • ظرف سبزی خشک را در نزدیکی اجاق گاز قرار ندهید.

 

 


برای خرید انواع سبزیجات خشک بصورت فله و بسته بندی با شماره  09128939218  تماس بگیرید.


 

 

تا چه مدت می‌ توان سبزی خشک را نگه داشت؟

علت اینکه سبزی را خشک می کنیم، افزایش ماندگاری آن است. بنابراین سبزیجات خشک طول عمر بالایی دارند. البته اگر حواستان به آن نباشد، خیلی زود کیفیت خود را از دست داده و فاسد می‌شود.

در ادامه، بهترین زمان ماندگاری برخی از سبزیجات را آورده‌ایم.

  • جعفری: 1 الی 3 سال
  • ریحان: 1 الی 3 سال
  • آویشن: 3 الی 4 سال
  • میخک: 4 الی 5 سال
  • پونه کوهی: 1 الی 3 سال

اما توصیه می کنیم سبزی خشک را به مدت یکسال نگهداری کنید تا عطر و کیفیت خوبی داشته باشد. بهترین زمان برای تهیه سبزی و خشک کردن آن نیز فصل تابستان است. چرا که گرمای هوا آن را به خوبی خشک می‌کند. البته روش‌ های دیگری نیز برای خشک کردن سبزیجات وجود دارد که در ادامه، برخی از آن‌ ها را معرفی خواهیم کرد.

نگهداری سبزیجات خشک در یخچال

یکی از رایج ‌ترین روش ‌های نگهداری سبزیجات خشک برای مدت طولانی، قرار دادن آن در فریزر است. برای اینکار، سبزی را در داخل ظرف پلاستیکی یا نایلون ریخته و آن را در داخل فریزر قرار دهید. بهترین دما نیز بین منفی 18 الی منفی 20 درجه سانتی‌گراد است. همچنین بهتر است بر روی هر بسته تاریخ آن را بنویسید تا خراب نشود. سبزیجاتی مثل پیاز، سیر، بادمجان، بامیه، باقلا و انواع سبزیجات برگ ‌دار را می ‌توان با این روش نگهداری کرد.

علاوه بر این روش، می ‌توان سبزیجات را با استفاده از آب نمک، سرکه و کنسرو کردن در روغن نیز به مدت طولانی نگه داشت.

روش‌ های خشک کردن سبزی

روش های خشک کردن سبزی

روش های خشک کردن سبزی

قدم اول در نگهداری سبزیجات خشک، شستن سبزی‌ ها و خشک کردن آن است. برای خشک کردن سبزی روش ‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه، برخی از آن ‌ها را بررسی خواهیم کرد. اما قبل از آن حتما باید سبزی‌ را با حوصله پاک کرده و به خوبی آبکشی کنید. بعد از آن باید منتظر بمانید آب سبزی کاملا گرفته شود.

  1. خشک کردن به روش سنتی: در این روش، سبزی را بر روی یک ظرف یا پارچه تمیز پهن می کنند تا خشک شود. دقت داشته باشید که نباید سبزی را زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. چرا که بسیاری از مواد مغذی از بین می‌رود و سبزی رنگ خود را از دست می‌دهد.
  2.  استفاده از ماکروفر: اگر برای خشک کردن سبزی عجله دارید، از ماکروفر استفاده کنید. برای اینکار، مقداری از سبزی را داخل بشقاب ریخته و در ماکروفر قرار دهید. درجه آن را نیز در بالاترین حد ممکن تنظیم نمایید. البته باید هر 10 ثانیه یکبار حواستان به سبزی ‌ها باشد. بعد از گذشت 2 دقیقه، سبزیجات خشک آماده است.
  3.  استفاده از فر: سبزی‌ها را داخل فر قرار داده و آن را در کمترین دما تنظیم کنید. سپس هر 30 دقیقه یکبار آن را بررسی کنید تا کاملا خشک شود.
  4. خشک کردن با باد کولر: جایی از منزل که بیشترین بادخوری را دارد، پیدا کرده و سبزی ‌ها را روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند.

چطور متوجه شویم سبزیجات خشک فاسد شده اند؟

با اینکه سبزیجاتی که خشک شده اند طول عمر بالایی دارند، اما اگر روش نگهداری آنها را بلد نباشید، خیلی زود خراب می‌ شوند. اما سوال اینجاست، چطور بفهمیم سبزی خراب شده است؟ اگر خودتان سبزی را در خانه خشک کرده ‌اید، مقداری از آن را روی کف دست ریخته و مزه و بوی آن را بررسی کنید. اگر مزه و بوی سابق را نداشت، احتمالا خراب شده است.

جمع‌ بندی

در این نوشته سعی کردیم نکات لازم و ضروری برای نگهداری سبزیجات خشک شده را با شما عزیزان در میان بگذاریم. تا جای ممکن این نکات را رعایت کنید تا همیشه به سبزی باکیفیت و عطردار دسترسی داشته باشید؛ به خصوص اگر مشغله زیادی دارید.

خوشحال می ‌شویم تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

No Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.