راز خوشمزه شدن ماکارونی به سبک ایتالیایی

1 Comment
3 دقیقه زمان مطالعه
ماکارونی

اسپاگتی یکی از غذاهای اصیل ایتالیایی است که از مدت‌های مدید با نام ماکارونی وارد فرهنگ غذای ایرانی شده و حال به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی شناخته می‌شود. مهم نیست چقدر اسپاگتی خور باشید، با اولین چنگال زدن بین رشته‌های باریک تا ضخیم ماکارونی و چشیدن یک سس نارنجی نسبتا غلیظ عاشق این غذا می‌شوید!

امروزه ماکارونی با سویا، گوشت چرخ کرده و مرغ تهیه می‌شود اما متداول‌ترین نوع آن گوشت چرخ کرده است. اگرچه ماکارونی با سویا غذای سالم‌تری است اما برخی ترجیح می‌دهند از نوع اصیل‌تر آن مزه کنند. تهیه ماکارونی به دلیل تنوع سس‌های آن از طعم‌های متفاوتی برخوردار است.

ادویه ماکارونی

ماکارونی خوشمزه, روش پخن ماکارونی

اگر نگاهی به اسپاگتی در سایر کشورها بیاندازید، متوجه نارنجیِ اشتها برانگیز و بافت نرم سس نسبتا رقیق آن خواهید شد که با سس ماکارونی ایرانی فرق دارد. نمی‌توان گفت همه راز خوشمزه شدن ماکارونی در سس آن نهفته شده است. درست کردن این غذای خوشمزه دارای المان‌های متفاوتی است. با این حال، روش خوشمزه شدن ماکارونی تا حد زیادی به راه و رسم تهیه سس آن بستگی دارد. ما در این مقاله به عوامل خوش طعم‌تر کردن این غذا می‌پردازیم تا با این غذا نزد اعضای خانواده محبوب شوید!

از گوجه فرنگی تازه و یا پودر گوجه فرنگی در سس غافل نشوید!
اگر ایرادتان را از ایتالیایی جماعت بپرسید، اول از همه گوجه فرنگی تابستانی را پیشنهاد می‌کنند. استفاده از گوجه فرنگی تازه به جای رب آن هم سالم‌تر است و هم نکته‌ای است که ما ایرانی‌ها از آن چشم پوشی می‌کنیم. اگرچه رب گوجه فرنگی رنگ بیشتری به غذا می‌دهد اما گوجه فرنگی تازه با رنگ طبیعی و عطر خوش طعم لذیذی به این غذا می‌دهد.

سس ماکارونی

سس ماکارونی برای ایتالیایی‌ها حکم یک سالاد سرد را دارد. آن‌ها شخصا گوجه فرنگی را می‌پزند. پوست آن را کنده و خود گوجه‌ها را تفت می‌دهند. سپس آب غلیظ آن را همانند کره‌ای روی نان می‌مالند. و از فشار لیموترش تازه نیز غافل نمی‌شوند. بافت این سس نسبت به سس ایرانی بسیار نرم‌تر است. این سس با پایه گوجه فرنگی باید به قدری خوشمزه شود که بتوانید آن را خالی خالی سرو کنید!

همه رازها در سایز ماکارونی نهفته است

ماکارونی ضخیم‌تر دارای نشاسته بیشتری است و بدین ترتیب، نیازمند زمان بیشتری برای پخت می‌باشد. از این رو، بهتر است گوجه فرنگی‌های اسیدی برای پخت ماکارونی‌های ضخیم‌تر استفاده شود. بهترین سایز اسپاگتی 1.7 میلی‌متر می‌باشد. این سایز دارای زمان پخت اندک بوده و از لحاظ طعم نیز متعادل‌تر است.

روش درست کردن اسپاگتی خوشمزه

4 عدد جادویی پخت ماکارونی می‌باشد
زمان پخت ماکارونی رشته‌ای یا فرمی با سس باید هشت دقیقه و نیم طول بکشد. لحظه‌ای که گوجه فرنگی را به سس درون ماهیتابه اضافه می‌کنید، همزمان ماکارونی را در آب جوش بریزید. این موضوع باعث تازگی غذا می‌شود.

آنچه باعث خوشمزگی این غذا می‌شود، زمان پخت هم هست. توجه کنید که تهیه مایع سس تازه پس از افزودن گوجه فرنگی فقط 4 دقیقه طول می‌کشد. از سوی دیگر، 4 دقیقه زمان لازم است تا ماکارونی در قابلمه بجوشد. و 4 دقیقه دیگر نیاز است تا ماکارونی درون ماهیتابه پر از سس خیس بخورد و دم بکشد. در این مدت با یک چنگال بزرگ مواد را زیر و رو کرده تا کل محتویات را در بر گیرد.
چاشنی‌ها را از یاد نبرید
بسیاری از آشپزهای ایرانی ترجیح می‌دهند تا از چاشنی‌های کمتری در پخت این غذا استفاده کنند تا طعم اصیل آن حفظ شود. این در حالی است که چنین غذای خوش طعم و عطری نیازمند برخی ادویه‌جات نظیر زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل سفید، پودر سیر و پاپریکا می‌باشد. اگرچه بسیاری از ما از زردچوبه و فلفل سیاه بهره می‌بریم اما ایتالیایی‌ها پودر سیر و پاپریکا را جزء لاینفک این غذا می‌شناسند. آن‌ها حتی حبه‌های نگینی سیر را با گوجه فرنگی در روغن زیتون تفت می‌دهند. بنابراین، عطر سیر یکی از طبیعی‌ترین و اصیل‌ترین جزئیات یک ماکارونی خوشمزه محسوب می‌گردد.

سس ماکارونی خوشمزه

ادویه ماکارونی

این چاشنی‌ها و ادویه‌جات گاها برای از بین بردن طعم زحم گوشت چرخ کرده، مرغ و یا حتی سویا استفاده می‌گردد اما برای طعم دهی به سس گوجه فرنگی ماکارونی می‌توان از آویشن و دارچین هم استفاده کرد. چکاندن چند قطره لیموترش به این سس عطر آن را دوچندان کرده و تازگی را در طعم آن جاری می‌کند.

چگونه یک سس ماکارونی خوشمزه درست کنیم؟
گوجه فرنگی‌های تازه آلویی بهترین انتخاب برای تهیه سس ماکارونی هستند. این گوجه فرنگی‌ها تحت عنوان سان مارزانو با هدف تهیه سس کاشته و برداشت می‌شوند. با این حال، ممکن است این نوع گوجه‌های خوشمزه که شکل استوانه‌ای و بیضی دارند، همه جا یافت نشوند. طعم این گوجه‌ها قوی‌تر، شیرین‌تر و اسیدی‌تر هستند.بهترین گزینه اضافه کردن پودر گوجه ست که یکی از محصولات پر طرفدار بالسی ست.

عکس گوجه فرنگی خشک

اگر از گوجه‌ فرنگی‌های معمولی استفاده می‌کنید، آن‌ها را بپزید. پوستشان را بگیرید و در روغن زیتون آن‌ها را تفت بدهید. سعی کنید تا حدالامکان از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید اما اگر گوجه‌ها دارای رنگ زیادی نیستند، افزودن کمی رب جایز است. پس از آن اضافه کردن سیر و چاشنی‌ها را از یاد نبرید و اجازه ندهید با زمان پخت بیشتر مایع ماکارونی خوشمزه شما حالت سفت و ماندگی بگیرد.

1 Comment
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.