ادویه عدس پلو مجلسی

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
عکس عدس پلو

 

ادویه عدس پلو مجلسی

عدس پلو یک غذای اصیل ایرانی است که به همراه گوشت چرخ کرده و کشمش یا تن ماهی سرو می‌شود. عدس موجود در عدس پلو سرشار از آهن بوده و به همین دلیل برای افرادی که دارای کم خونی هستند بسیار توصیه می‌شود. زعفران دم کشیده و پودر دارچین دو ادویه مخصوص عدس پلو هستند که طعم و عطر خاصی به آن میبخشند.

 


توصیه می‌شود مقاله‌های زیر را مطالعه فرمائید:


مواد لازم عدس پلو مجلسی:

عدس:2پیمانه

برنج: 3پیمانه

گوشت چرخ کرده:400 گرم

پیاز: 2 عدد

زعفران: 3 قاشق غذاخوری

کشمش: 1 پیمانه

خرما: 5 عدد

روغن کنجد: به مقدار لازم

فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم

کره: به مقدار لازم

 

[/vc_column_text][us_grid columns=”4″ orderby=”title” order=”” ids=”6682, 6548, 6695, 6473″ post_type=”ids” no_items_message=”” items_layout=”shop_modern” items_gap=”5px”][/vc_column][/vc_row]

طرز تهیه عدس پلو مجلسی:

در ابتدا برنج را دو ساعت خیس کرده بپزید تا کمی نرم شود و آن را آبکش کنید. در مرحله بعدی عدس ها را با دو لیوان آب تا زمانی ک کمی نرم شود بگذارید بپزد. در ماهیتابه ای کمی پیاز را به صورت نگینی سرخ کنید و عدس را با نمک و فلفل تفت دهید. سپس در قابلمه کمی روغن کنجد ریخته و سیب زمینی‌های اسلایس شده را قرار دهید و روی آن ها کمی نمک بپاشید. آن گاه عدس و برنج را به صورت لایه لایه به قابلمه و روی ته دیگ اضافه کنید. مرحله بعدی نصف لیوان آب و روغن به غذا اضافه کنید  بعد از آنکه در قابلمه کمی بخار افتاد شما یک پارچه تمیز برای دم کنی انتخاب کنید و دور در قابلمه ببندید و بگذاریدغذا روی حرارت ملایم قرار گیرد تا کاملا پخته شود.

در ماهیتابه ای دیگر کمی پیاز به صورت نگینی خرد کنید و با روغن کنجد یا کره تفت دهید. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و بگذارید کاملا پخته و سرخ شود. در صورت تمایل کمی رب به آن بزنید در غیر اینصورت کمی زردچوبه به آن اضافه کنید تا خوش رنگ تر شود. در آخر کمی نمک و فلفل به مایه عدس پلو اضافه کنید.

کشمش‌ها را به مدت 15 دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس کشمش ها و خرما های بدون هسته را با کمی روغن یا کره آب شده تفت داده و کنار گذاشته تا غذا آماده شود. در مرحله آخر زعفران را با تکه‌های یخ کوچک یا آب جوش بگذارید دم بکشد و غذا را  با کشمش، زعفران و گوشت تزئین کرده و میل کنید.

خواص عدس پلو:عکس عدس پلو
عدس:

طبیعت عدس معتدل و خشک می‌باشد. حاوی پروتئین، آهن و فیبر بسیار زیادی می‌باشد. آهن موجود در عدس جهت رفع و پیشگیری از کم خونی و افزایش شیر در مادران شیر ده می‌شود. فیبر موجود در عدس موجب درمان یبوست و پاکسازی معده و روده نیز می‌شود. عدس یک منبع بسیار مناسب جهت کاهش کلسترول است. فیبر بسیار بالای موجود در عدس باعث کاهش قند خون در افراد می‌باشد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.