قلمه زدن انجیر

No Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
قلمه انجیر

 

قلمه زدن انجیر

کاشت و پرورش درخت انجیر از طریق قلمه زدن چوب درخت انجیر در میان مردم بسیار محبوب و رایج می‌باشد. ما در این آموزش قصد داریم به صورت تصویری نحوه صحیح قلم زدن چوب درخت انجیر را به شما عزیزان آموزش دهیم. این آموزش همچنین شامل زمان کاشت و نکات مفید برای زودتر ریشه دادن آن نیز میشود.

این گیاه طبیعتا با تمامی مناطق مختلف در دنیا از خود سازگاری نشان داده به همین دلیل در سراسر جهان می‌توان آن را کاشت. درخت انجیر در انواع مختلفی از خاک‌ها مثل خاک‌های رسی سنگین لومی و شنی سبک می‌تواند به راحتی رشد کند. درخت انجیر خشکی را بسیار بیشتر از دیگر درختان می‌تواند تحمل کند به همین علت کاشت آن در مناطقی که خشک هستند نیز مناسب است. اگر درخت انجیر در زمان میوه دادن زیاد آبیاری شود از مقدار شیرینی میوه‎های آن به شدت کاسته می‌شود. بهترین هوا برای انجیر هوای گرم میباشد زیرا مقاومت بسیار خوبی در برابر هوای گرم دارد و می‌تواند به خوبی در هوای گرم رشد کند و میوه های درشتی را تولید کند. درخت انجیر می‌تواند هوای خنک در زمستان را نیز تحمل کند اما باید توجه داشت سرمای بسیار زیاد در زمستان باعث آسیب به درخت انجیر می‌شود. آسان ترین راه برای زیاد کردن این گیاه قلمه زدن می‌باشد. بهتر است قلمه زدن در اواخر پاییز تا اوایل زمستان انجام شود. قلمه‌ها باید از گیاه دوساله باشند و از درخت قبل از رشد کردن جوانه‌ها انجام پذیرد. لازم به ذکر است قلمه ‌های درخت انجیر در زمان بسیار کم و به راحتی ریشه می‌دهد.

قلمه انجیر


توصیه می‌شود مقاله‌های زیر را مطالعه فرمائید:


نکات و ویژگی‌ و آموزش قلم زدن درخت انجیر  :

  • میزان قطر قلمه ها حداقل یک سانتی متر باشد.
  • درختی که می‌خواهید از آن قلمه تهیه کنید بهتر است درختی بسیار سالم، قوی و پربار باشد.
  • طول یک قلمه مناسب باید بین بیست و پنج تا هفتاد سانتی متر باشد.
  • قلمه‌هایی که در انتهای درخت هستند بسیار بهتر از شاخه های میانی و بالایی می‌باشند.

انجیر

مراحل قلمه زدن انجیر :

از شاخه‌های دو یا سه ساله و شاخه های کاملا رسیده یک ساله آن‌هایی که طولشان به 20 سانتی متر رسیده است در فصل زمستان و پائیز بعد از ریختن برگ‌ها دسته بندی کنید.

شاخه‌های دسته بندی شده را در محلی با دمای صفر تا هفت درجه سانتی گراد و رطوبت اشباع نگهداری کنید. بعد از گذشت زمان خواهید دید شاخه‌ها شروع به رشد می‌کنند و ریشه دار می‌شوند.

فصل بهار قلمه‌ها را در یک محل مناسب بکارید طوری که فقط آخرین جوانه از خاک بیرون بماند. پس از گذر 1 سال شا خه های قوی را جدا کرده و نهال جدید را در فصل بهار به محل اصلی انقال دهید.

 

خواص انجیر:

جالب است بدانید برگ انجیر می‌تواند تری گلیسیرید را در بدن انسان کاهش دهد و از حمله های قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند. پکتین موجود در انجیر باعث بهبود اجابت مزاج در انسان می‌شود. اسیدهای چرب موجود در انجیر نیز باعث کاهش بیماری قلبی می‌شود. در انجیر مقدار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد شده و به این طریق از سرطلان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

No Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.