کوفته ساده و خوشمزه

2 Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
سبزی کوفته خشک

کوفته تبریزی یکی از غذاهای محلی معروف ایران است. همانطور که از اسم آن مشخص است ریشه این غذای بسیار خوش طعم به شهر تبریز برمی‌گردد.

مواد لازم برای کوفته تبریزی:

گوشت چرخ کرده 1 کیلو

لپه 1 پیمانه

برنج 1 پیمانه

پیاز  1 عدد

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

تخم مرغ 2 عدد

سبزی کوفته خشک  5 قاشق غذاخوری

آرد نخود چی 2  قاشق غذاخوری

زعفران، نمک، فلفل سیاه ، فلفل قرمز، دارچین، پودر گل سرخ  یک دوم قاشق چایی خوری

تره و مرزه به مقدار لازم

پیازداغ 3 قاشق

زرشک، آلو، تخم مرغ پخته و مغز گردو به مقدار لازم


توصیه می‌شود مقاله های زیر را مطالعه فرمائید:


 

طرز تهیه:

برای تهیه سس کوفته ابتدا درون قابلمه آب ، پیاز داغ ، رب گوجه فرنگی ، ادویه(دارچین ، زعفران، گل سرخ محمدی ، کمی مرزه و تره خشک شده) ریخته و تا زمانی‌که آب جوش بیاید منتظر مانده سپس حرارت را کم کنید.  لپه هایی را که از شب قبل خیس کرده اید ، بپزید و با آب سرد آبکشی کنید. سپس برنج را نیز بپزید و ابکشی نمائید.

لپه ها و برنج را به همراه 1 پیاز کوچک و نصف گوشت چرخ کرده و سپس تخم مرغ ها و باقی گوشت را به همراه سبزی کوفته ، ارد نخودچی ، نمک ، فلفل و دارچین به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. درون کاسه ای یک پارچه توری انداخته و سپس مقداری از مایه کوفته برداشته ، کمی ورز داده و داخل کاسه، روی توری بریزید و داخل آن یک عدد تخم مرغ پخته، کمی پیازداغ، آلو، مغز گردو و زرشک بریزید. روی آن مقداری دیگر از مواد کوفته بریزید سپس با جمع کردن توری خوب گردش کنید تا بصورت یک توپ دربیاید. پس از آماده کردن کوفته‌ها، آن‌ها را در سسی که از قبل آماده کرده اید قرار دهید ( دقت داشته باشید که در زمان قرار دادن کوفته ها سس نباید در حال جوش باشد.)

پس از قرار دادن کوفته‌ها اجازه دهید کمی خودشان را بگیرند و سفت شوند. سپس به آرامی کوفته ها را چرخانده تا اب و روغن به تمام نقاط کوفته برسد. 1الی2 ساعت برای پخت کوفته‌ها زمان لازم است. پس از گذشت این زمان کمی شعله را بیشتر کرده تا سس کوفته‌ها غلیظ‌تر شود. شما می‌توانید حدود 2 قاشق ارد نخودچی که با کمی روغن تفت داده شده است را داخل آب کوفته بریزید تا غلظت بیشتری داشته باشد. پس از آماده شده کوفته ها اجازه دهید کمی سرد شوند سپس اب کوفته را به ظرف سرو اضافه کنید.

  • نکته: بهتر است برای کوفته از گوشت مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از ترک خوردن کوفته تمام مواد خوب ورز داده شود.

 

2 Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.