کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می‌شود؟

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
کمبود کدام ویتامین موجب ریزش مو می‌شود؟

مواد غذایی متنوعی برای جلوگیری از ریزش مو در بدن نیاز است. این مواد صرفا از دسته ویتامین‌ها نیستند . بعضی مواد معدنی مانند روی و آهن نیز در جلوگیری از ریزش مو مؤثرند . کمبود مواد مغذی در بدن تنها دلیل ریزش مو نیست بلکه گاهی تغییرات هورمونی و  یا وراثت از عوامل ریزش مو محسوب می‌شود.
کمبود ویتامین‌های E ،B و مواد معدنی آهن و روی جزء عوامل غذایی موثر بر ریزش مو هستند. این که شما دقیقاً با کمبود کدام ویتامین مواجه هستید با اطلاع دقیق از آزمایشات انجام شده به توصیه پزشک خواهد بود . متخصصان پوست و مو معتقدند ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو در روز کاملاً طبیعی است و جزئی از روال رشد مو محسوب می‌شود.
با این حال ما در انتهای مقاله اطلاعاتی از مراحل رشد مو را نیز برای شما جمع آوری کرده‌ایم تا با اطلاع کامل از این روند وضعیت موهای خود را بررسی نمایید.

ویتامین‌های مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو

اگر خواهان موهای زیبا و پرپشت هستید باید در نظر داشته باشید تا سبد غذایی متنوعی در مواد غذایی روزانه خود بگنجانید.
قطعاً با سبک زندگی امروزی و دغدغه‌های فراوان دقت کافی در سبد غذایی کمی سخت خواهد بود.
اما شما با در پیش گرفتن روش‌هایی خواهید توانست تا این تعادل را در سبد غذایی مصرفیتان به وجود بیاورید. مثلاً می‌توانید کمی میوه‌خشک در جیبتان قرار دهید یا به جای قند چایی را با خرما مصرف کنید. برای جلوگیری از ریزش مو بررسی کنید که این سبد غذایی شامل مواد زیر باشد:

ویتامین E

ویتامین E موجب افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و به همین دلیل از ریزش مو جلوگیری می‌کند. کمبود این ویتامین منجر به ربزش مو یا از بین رفتن زیبایی و شادابی در مو می‌شود.  دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سلامتی و رشد مو با سلامت سیستم دفاعی ارتباط تنگاتنگی دارد.
ویتامین E  هم مطابق همین قاعده عمل می‌کند. این ویتامین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد با تقویت سیستم ایمنی در بدن به رشد و سلامت مو کمک می‌کند.

روی

هر چند روی یک ویتامین نیست و از دسته مواد معدنی محسوب می‌شود ولی یکی از بازیگران اصلی در داشتن موهای زیبا و سالم است.

روی هم مانند ویتامین E موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و به همین دلیل کمبود این ماده معدنی موجب ریزش مو خواهد شد.

ویتامین B

ویتامین B مادۀ مورد نیاز برای گلبول‌های قرمز است. این ماده با بهبود عملکرد هموگلوبین اکسیژن را بهتر به سر می‌رساند. ماهی، گوشت ماکیان، تخم مرغ، شیر کم چرب، گوشت قرمز، لوبیا و سیب‌زمینی از مواد غذایی محسوب می‌شود که منابع غنی از ویتامین B هستند.

تغییرات هورمونی

در خانم‌ها هورمون استروژن یک اثر محافظتی قوی برای پوست و مو دارد. در دوران بعد از زایمان، یائسگی یا شیردهی به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است ریزش مو در زنان افزایش یابد. تخمدان پلی کیستیک و بیماری تیروئید نیز ممکن است از عوامل ریزش مو باشند.

 

موها چگونه رشد می‌كنند؟

برای این که بدانید موهای شما در چه حالی هستند اطلاع از روند علمی رشد مو بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید ممکن است روال طبیعی در ریزش موی خود را بیماری تصور کرده و به دنبال آن با افزایش اضطراب ریزش مو را در خود افزایش دهید. یا برعکس ریزش موی زیاد خود را طبیعی تصور کرده و به دنبال درمان آن نباشید.

موی انسان به طور طبیعی دارای سه مرحله است:

  1. فاز فعال
  2. فاز تحلیل رونده
  3. فاز استراحت

1.فاز فعال همان فاز رشد است و مدت آن 2 الی 8 سال است. فولیکول‌های یک مو در این مرحله آناژن هستند و مو در بلندترین و محکم ترین حالت خود قرار دارد.

2.در مرحله بعد فولیکول وارد مرحله کاتاژن می‌شود. طول این مدت بین 2 الی 4 هفته است. مو در این مرحله از سر جدا می‌شود و در انتهای آن یک برجستگی سفید قرار دارد.

3.مرحله سوم نوبت استراحت فولیکول است. فولیکول حدود 2 الی 4 ماه استراحت می‌کند و بعد از آن دوباره به حالت اولیه برمی‌گردد.

لازم به ذکر است که همه فولیکول‌ها این مراحل را به طور همزمان طی نمی‌کنند. مثلا وقتی یک فولیکول در حال استراحت است فولیکول کناری در فاز رشد است. به اصطلاح فولیکول‌ها این مراحل را به صورت موزائیکی طی می‌کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.