تغذیه درمانی در اوتیسم

No Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
عکس اوتیسم

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال رشدی اجتماعی است که در پسران ۵ برابر دختران است . این بیماری درمان مشخصی ندارد و همچنین علت مشخصی نیز ندارد. اوتیسم از پیش از سه سالگی علائم خود را نشان می‌دهد. این اختلال در رشد مغذ به وجود می‌آید و بر روی مهارت‌های کلامی و غیر کلامی تعاملات و روابط اجتماعی تأثیر منفی می‌گذارد.
افراد مبتلا به اوتیسم شرایط خاص زندگی دارند تغذیه افراد مبتلا به اوتیسم نیز به گونه‌ای باید باشد تا دچار آزار آن‌ها نشود چون هر فرد مبتلا به اوتیسم برنامه غذایی خاص خودش را دارد البته ابن حقیقت نیز لازم به ذکر است که تغذیه مناسب در افراد مبتلا به اوتیسم می‌تواند باعث بهبود آن‌ها شود. در این مقاله سعی کردیم برای شما تغذیه درمانی در اوتیسم را توضیح دهیم.

 


شما همچنین می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه فرمایید:


عکس اوتیسم

تغذیه درمانی در اوتیسم

محققان با تحقیق و جمع آوری اطلاعات درمورد اوتیسم به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه نقش مؤثری در درمان و یا بهبود اوتیسم دارد.از آنجا که نوع حساسیت غذایی در افراد مبتلا به اوتیسم متفاوت است باید غذاهای متفاوتی را برای هر فرد مشخص کنیم و نمی‌توانیم یک رژیم غذایی را به همه ی مبتلایان به اوتیسم بدهیم. در اینجا مواد غذایی که معمولا برای مبتلایان به اوتیسم مفید است را برایتان نام می‌بریم.

  1.  انواع گوشت قرمز و سفید
    به طور کلی تغذیه بیماران اوتیسم باید از مواد غذایی تازه و ارگانیک تشکیل شده باشند. مواد مغذی مانند پروتئین باید از گوشت تازه باشد. همچنین علاوه بر گوشت مرغ ماهی تخم مرخ باید بخش اعظم غذای فرد اوتیسمی باشد.
  2. سبزیجات و میوه‌های تازه
    آنتی اکسیدان موجود در میوه و سبزیجات ماده بسیار مفیدی برای مبتلایان به اوتیسم است. همچنین سبزیجات و میوه‌ها دارای آنزیمی می‌باشند که مسئول سم‌زدایی در بدن است که کودکان اوتیسم فاقد آن می‌باشند. اگر این مواد غذایی به صورت خام باشد خیلی برای این افراد بهتر است.
  3. ویتامین D
    بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم کمبود شدید ویتامین D هستند. به همین منظور افراد مبتلایان به اوتیسم باید مصرف ویتامین D را در اولویت خود قرار دهند.
  4. امگا۳
    کمبود روغن‌های طبیعی در بدن افراد مبتلا به اوتیسم نیز بسیار قابل تأمل است. تخم مرغ یک ماده غذایی مناسب برای افراد اوتیسمی است
  5. آب
    همانطور که می‌دانید آب یکی از واجبات بدن انسان است در افراد دارای اوتیسم نیز بسیار توصیه می‌شود املاح و مواد معدنی آب ضد یبوست است پس مصرف زیاد آن به همه‌ی افراد توصیه می‌شود.
  6. سلنیوم
    این ماده معدنی کمیاب در آب و خاک یافت می‌شود. این ماده یك ضد اكسیدان قوی است بنابراین باعث جلوگیری از از واكنش‌های شیمیایی مضر كه در سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد، می‌شود.

 

 

تغذیه درمانی در اوتیسم

غذاهای مضر برای مبتلایان به اوتیسم

  1. گلوتن:
    غذاهایی مانند گندم که دارای گلوتن است را باید از تغذیه روزانه این بیماران حذف کنیم.
  2.  لبنیات:
    پروتئین کازئین در موادی مانند شیر یافت می‌شود که برای مبتلایان به اوتیسم بسیار مضر است.این پروتئیم می‌تواند در بدن آلرژی‌زا باشد به همین دلیل به جای کلسیم در لبنیات از مواد مغذی دارای کلسیم دیگری استفاده کنید مانند بادام.
  3.   شکر:
    شکر باعث بالا رفتن قند بدن و مشکللات رفتاری می‌شود.  آب میوه ها ، نوشابه های مصنوعی و شکلات حاوی شکر زیادی هستند که مصرف‌شان به شدت ممنوع می‌شود.
  4. سویا:
    یکی دیگر از غذاهای آلژی زا سویا است. سویا حاوی فیتیک است که مصرف آن به شدت برای افراد مبتلا به اوتیسم مضر است.

 

No Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.