درمان گرفتگی رگ سیاتیک در پا و کمر

2 Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
درمان درد سیاتیک

درمان گرفتگی رگ سیاتیک در پا و کمر

بزرگ‌ترین عصب نخاعی بدن، عصب رگ سیاتیک است. این عصب حساس گاهی به دلایل مختلفی مانند دیسک کمر و یا فشار زیاد باعث درد شدیدی در ناحیه کمر و پای راست می‌شود.

درد سیاتیک ممکن است شما را چند روز و یا چند ماه به شدت آزار دهد. کسانی که این درد را تجربه کرده‌‌اند می‌دانند که این درد از کمر تا نوک انگشتان پا ادامه دارد.

بسیاری از افراد پیر و  یا جوان درگیر این مشکل هستند و طبق تحقیقات به عمل آمده درمانی به جز درمان‌های خانگی برای سیاتیک یافت نشده است به همین دلیل در این مقاله برای شما چند درمان مفید خانگی را شرح داده ایم.

 


شما همچنین می‌توانید مقاله‌ زیر را مطالعه فرمایید:


علل در سیاتیک در کمر و پا

  1. بیرون زدگی دیسک کمر
  2. بلند کردن اجسام سنگین
  3. چرخش ناگهانی در ناحیه کمر
  4. نشستن طولانی مدت
  5. تنگی کانال کمر در سالمندان
  6. آرتروز ستون فقرات
  7. عدم مراقبت در وضعیت صحیح نشستن و بلند شدن
  8. دیابت
  9. تصادفات رانندگی و یا ضربه دیدن ستون مهره‌ها
  10. شوک عصبی

 

 


بالسی به شما بهترین سبزی های خشک و ادویه جات را با طبع گرم که برای دردهای عصبی و سیاتیک مناسب است  پیشنهاد می دهد.برای سفارش محصولات بالسی میتوانید با شماره   ۰۹۱۲۸۹۳۹۲۱۸  تماس بگیرید.


درمان خوراکی گرفتگی رگ سیاتیک

  1. دانه‌های شنبلیله
  2. زردچوبه (خرید زردچوبه اصل و خالص )
  3. پوست درخت بید سفید
  4. پرهبز از مصرف غذاها با طبع سرد
  5. یک قاشق غذاخوری اسفند با آب (خرید اسفند درجه یک
  6. -نوشیدن چای گیاهی و دمنوش‌هایی نظیر گل گاوزبان و یا نعناع 
  7. ماساژ موضع درد با روغن زیتونی که در آن مقدار کمی زنجبیل رنده شده باشد.  (خرید اینترنتی زنجبیل)
  8. افزودن چاشنی‌ها و ادویه‌های گرم مثل دارچین ( خرید چوب دارچین اصل ) و عسل به غذا

درمان های مختلف گرفتگی رگ سیاتیک

  1. ماساژ
  2. طب سوزنی
  3. ورزش صبح‌گاهی
  4. جراحی
  5. انجام حرکت‌های کششی ( نحوه انجام حرکات به همراه عکس در انتهای مقاله )
  6. تزریق اپیدورال استروئید
  7. کاهش وزن – کاهش وزن و لاغری با کرفس
  8. لیزر درمانی
  9.  کمپرس سرد و گرم

افرادی که شدت طبع بلغم و دم  در بدنشان زیاد است، بیشتر استعداد  ابتلا به سیاتیک را دارند. 

از نظر طب ایرانی افرادی که میزان دم و بلغم در بدنشان زیاد است در مقایسه با دیگران استعداد بیشتری در ابتلا به دردهای سیاتیکی دارند که این گروه نیز با اصلاح شیوه زندگی و رعایت دستورات و رژیم غذایی مناسب می توانند میزان اخلاط بدن خود را به تعادل برسانند و به این ترتیب احتمال ابتلا به سیاتیک را کاهش دهند.

 

هفت ورزش ساده برای تسکین درد سیاتیک

در این قسمت شش حرکت ساده ورزشی برای درد سیاتیک را که به راحتی می‌توانید در منزل انجام دهید را برایتان شرح داده ایم. حرکات نرم و آهسته بدون کشش اضافی است.

1-حرکت اولورزش برای درمان درد سیاتیک

کشش پا به عنوان یک درمان خوب برای کسانی که از درد سیاتیک در ناحیه پشت پا رنج می برند، استفاده شود.

این کشش باعث باز شدن عضلات باسن می شود. همچنین باعث کشش پاها، به خصوص عضلات نرمه ساق پا شده و چرخش خون در ناحیه زیر شکم را بهبود می‌بخشد. ابتدا به پشت بر روی زمین بخوابید و زانوی پای چپ خود را خم کرده و تا قفسه سینه  بالا بیاورید.

از یک کش پیلاتس استفاده کنید. کش را دور کف پا بیاندازید. سپس پای چپ را به ارامی به سمت سقف بالا بیاورید. چند نفس عمیق بکشید و 10 ثانیه در این وضعیت صبر کنید و بمانید.

در آخر، این عمل را با پای مخالف تکرار کنید و پای خود را بر روی زمین بگذارید. انجام 10 تا 20 بار این حرکت بسیار کمک می‌کند تا درد سیاتیک شما تسکین یابد.

2-حرکت دوم

ورزش برای درمان درد سیاتیک

درد سیاتیک بیشتر اوقات در یک ماهیچه در باسن به نام ماهیچه گلابی ایجاد می‌شود این ماهیچه فشار زیادی بر عصب سیاتیک وارد می کند. این عضله گلابی شکل برای عصب سیاتیک مزاحمت ایجاد می‌کند و آن را به سمت تاندون‌های زیر آن فشار می‌دهد.

این اتفاق باعث احساس درد شدید در پا و باسن می‌شود. ابتدا باید به سمت جلو خم شده و بر زانوها و دست‌های خود تکیه کنید. سپس زانوی پای راست را به جلو بیاورید. همزمان با جلو آوردن پا آن را چرخانده و پشت مچ دست چپ قرار دهید.

پای چپ را در عقب بدن بکشید و شکم خود را منقبض کنید. سپس، بالا تنه را به آرامی به سمت جلو خم کنید و سر خود را بر زمین بگذارید. 15 تا 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و نفس‌های عمیقی بکشید. در انتها سر خود را بالا بیاورید و به آرامی به حالت ابتدایی تمرین برگردید. این بار تمرین را بر روی پای مخالف تکرار کنید.

3-حرکت سوم

ورزش برای درمان درد رگ سیاتیک

به پشت دراز بکشید، پای راست خود را بالا بیاورید و زانو را خم کنید تا یک زاویه 90 درجه تشکیل شود؛ سپس با دو دست خود پشت ران را بگیرید  و بکشید  وپای خود را بالا بیاورید حال پای بالا آورده شده را نگه دارید، انگشتان خود را به هم قفل کنید.

سپس پای چپ را بالا بیاورید طوری که زانوی آن خم شود، سپس مچ پای راست را روی زانوی خم شده پای چپ قرار دهید. بعد از چند ثانیه عضلات خو را رها کنید و دوباره این عمل را انجام دهید.

4-حرکت چهارم

درمان درد سیاتیک با ورزش

روی زمین با زاویه 90 درجه بشینید. سپس پای چپ خود را کاملا خم کرده و روی پای راستتان قرار دهید. همان طور که پایتان به صورت خم شده روی پای دیگرتان است به سمت جلو خم شوید.

 سعی کنید انگاشتان پای راست‌تان را با دست لمس کنید این کار را دوباره با پای مخالف انجام دهید و 10 الی 15 بار این ورزش را انجام دهید تا به تسکین درد شما کمک کند.

5-حرکت پنجم

درمان درد سیاتیک با ورزش

در ابتدا پای چپ را خم کرده و پای راست را با زاویه 70 درجه روی پای چپ قرار می‌دهیم و سپس بدن را کامل به سمت راست بچرخانید.

طوری آرام به بدن فشار آورید که کمکم بدن کامل بچرخد این عمل را نیز 10 تا 15 مرتبه تکرار کنید.

6-حرکت ششم

درمان درد سیاتیک با ورزش

به روی شکم طوری دراز بکشید که تماما بدنتان سمت زمین باشد. سپس همزمان گردن و پاهای خود را به سمت بالا بکشید.

پس از کشش چند ثانیه در همان حالت بدنتان را نگه دارید سپس دوباره عضلات خود را شل و رها کنید.این عمل را چند بار پیاپی انجام دهید.

7-حرکت هفتم

ورزش ساده برای درمان درد سیاتیک

ابتدا به روی کمر دراز بکشید سپس هر دو پای خود را با زاویه 90 درجه خم کنید سپس شئ سفتی را از پایین کمرتان عبور دهید به طوری که برای رد شدن شئ مجبور شوید کمرتان را از روی زمین بلند کنید و زاویه 180 درجه با کمرتان بسازید.

دقت داشته باشید که این عمل را سریع انجام ندهید چون تسریع در انجام آن نه تنها تسکینی به دردتان نمی‌بخشد بلکه ممکن است دردتان را نیز افزایش دهد.

علائم سیاتیک عصبی

سیاتیک، با یک یا چند مورد علائم بروز پیدا می کند :

_درد مداوم فقط در یک طرف باسن یا پا

_شدت درد در زمان نشستن

_ سوزش، گز گز، یا بی حسی  در پا

_ضعف، بی حسی و یا مشکل در حرکت پا، کف پا و یا انگشتان پا

_درد هنگام راه رفتن

2 Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.