شناسایی محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیکی

2 Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
شناسایی محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیکی

 

در این مقاله چه می خوانید؟

1- راه تشخیص محصولات تراریخته

2- آیا محصولات تراریخته سرطان زا است؟

3- آیا برنج هندی تراریخته است؟

4- لیست محصولات تراریخته ایرانی

5- کدام برنج ایرانی آلوده و تراریخته است؟

 

شناسایی محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیکی

کشت محصولات تراریخته نیاز به سم پاشی و استفاده از سموم شیمیایی را کاهش می دهد و منجر به حفاظت از محیط زیست می شود . اما از سوی دیگر مضراتی را نیز دارد. مضراتی که دیده و شنیده می شود ولی هنوز به طور قطع اعلام نشده است. محصولات تراریخته در ۲۹ کشور جهان کشت و به سراسر دنیا صادر می شوند.

در کشور ما ۸ محصول تراریخته اجازه کشت گرفته اند اما هیچ کدام مجوز عرضه در بازار را ندارند . البته می دانیم که بسیاری افراد سودجو منتظر مجوز نمی مانند. در ایران شورایی به نام “شورای ایمنی زیست” مسئول بررسی و نظارت بر این حوزه است .

 

راه های تشخیص محصولات تراریخته

بهتر است بدانید که به غیر از راه های علمی و آزمایشگاهی هیچ راهی برام تشخیص وجود ندارد . برخی از محصولات مواد غذایی که درآنها از محصولات تراریخته استفاده شده است ملزم به زدن برچسب تراریخته شده اند.

 

آیا محصولات تراریخته سرطان زا است؟

پاسخ قطعی وجود ندارد. اما برخی محصولات ، ترکیباتی مثل فنول دارند که این ماده قطعا سرطان زا است.

 

آیا برنج هندی سرطان زا است ؟

قطعا همین طور است. حتی سازمان ها و ارگان های زیربط نیز در این خصوص هشدار داده اند.

لیست محصولات تراریخته

فقط ۳ محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه‌های روغنی کلزا ، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.

اکثر روغن های توزیع شده در بازار از دانه های تراریخته تولید می شود . از جمله روغن فامیلا، روغن آفتاب، روغن بهار تراریخته هستند.

محصولات دیگری چون، ذرت، سویا و پنبه‌های وارداتی و احتمالا درصد کمی برنج تراریخته در بازار وجود دارد. پس محصولاتی مانند پفک و پاپ کورن هم تراریخته و دستکاری ژنتیکی هستند .

علامت تراریخته روی محصولات

در کشور ایران علامت خاصی روی محصولات تراریخته درج نمی شود. فقط در قسمت ترکیبات جلو محصول تراریخته در پرانتز نوشته می شود ” تغییر ژنتیک یافته ” یا ” اصلاح ژنتیکی “

 

آیا برنج ایرانی آلوده و تراریخته است؟

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برنج‌ بابانور (کشور هند)، زیتون (کشور پاکستان)، صدری هاشمی (آستانه اشرفیه)، طارم محلی معطر فریدون‌کنار، سیاه دم، هاشمی دودی (رشت)، اویلا و ستایش آلوده هستند.

 

2 Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.