آشنایی با خواص بارهنگ

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
عکس تخم بارهنگ

 بارهنگ

بارهنگ را به نام لسان الحمل و بارتنگ نیز می‌خوانند. این گیاه چند ساله و از خانواده ی بارهنگیان بوده که دارای ظاهری شفاف با ریشه ای کوتاه است. ساقه‌های آن نسبت به برگ‌ها بلندتر هستند . زمان گل دهی این گیاه از اردبیهشت ماه هر سال تا شهریور ماه همان سال است . دانه‌ی بارهنگ تیره رنگ و بیضی شکل است که در بهار بهترین زمان برای دست یابی به آن‌هاست. سابقه‌ی تولید و توزیع این گیاه به اروپاییان نسبت داده شده است.

 

طبع بارهنگ

طبع این گیاه سرد و خشک است و تمامی بخش های آن مورد استفاده‌ی دارویی قرار می‌گیرد. گیاه بارهنگ که خودروست در محیط های مرطوب مانند کنار جوی آب، مزرعه، باغچه و … می‌روید.

 

خواص درمانی بارهنگ

بارهنگ به علاوه‌ی “قدومه” و “به دانه” به عنوان مسکنی برای سینه و سرفه و خارش شناخته می‌شود . هنگام گلو درد و سرماخوردگی در فصل سرما کافی است کمی از این سه دانه را مخلوط کرده و میل نمایید.

ریشه و برگ این گیاه نیز خاصیت درمانی دارد. تصفیه‌ی خون، آسم مرطوب، اسهال و ورم دهان از جمله‌ی خاصیت‌های ریشه و برگ بارهنگ است. جوشانده‌ی دانه‌ی آن به تنهایی برای درمان بیماری‌های التهابی کلیه و مثانه بسیار مفید است. برگ‌های تازه و سبز رنگ این گیاه اگر ساعتی در آب جوشیده قرار گیرد و سپس به صورت زمادی بر روی زخم قرار داده شود زخم را بهبود بخشیده و آلودگی را از آن دور می‌کند.

ریشه‌ی این گیاه را بجوشانید و با عسل گلوی خود را با آن شست و شو دهید تا ورم گلو را از بین ببرد. له کردن برگ آن و قرار دادن آن بر روی محل گزیدگی حشرات می تواند درد را تا حد زیادی کم کند و از خارش محل جلوگیری نماید.

 

 

گیاه بارهنگ

 

 

نحوه مصرف بارهنگ

میزان مصرف مجاز جوشانده‌ی ریشه و برگ بارهنگ در یک روز به اندازه ی سه فنجان است . میزان مصرف مجاز دانه‌ی آن برای هر روز بین پنج تا پانزده گرم دانه در مقداری آب است. خلط آوری دانه‌ی این گیاه با توجه به وجود ماده‌ی سافورین موجب می‌شود تا در هنگام سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، بسیاری به فکر استفاده از دانه‌ی این گیاه باشند.

 

بارهنگ در دوران بارداری و شیردهی

بارهنگ دارای روغنی است که ده درصد آن را تشکیل داده است این روغن زرد رنگ است و بویی خوشایند را داراست. برای زنان شیرده و حامله مصرف آن توصیه نمی‌شود. این روغن  باعث تحریک رحم می شود و امکان سقط جنین و کم شدن شیر مادران را همراه خواهد داشت.

 


برای خرید محصولات بالسی می‌توانید با شماره  ۰۹۱۲۸۹۳۹۲۱۸  تماس بگیرید.


 

 

تخم بارهنگ دارای خاصیت های متعددی است که از جمله‌ی آن ها می توان به قابض، محرک، تب بر، مدر، اسهال خونی اشاره کرد. از ریشه و برگ این گیاه در بسیاری از موارد استفاده می‌شود. مهم ترین آن برگ خشک گیاه بارهنگ است که در یک فنجان آب جوش می تواند یبوست را رفع کند و عملکرد روده‌ها را تسریع ببخشد.

تخم بارهنگ

 

 

 

لاغری و تناسب اندام با بارهنگ

امروزه استفاده از بارهنگ در بین دمنوش‌های جا افتاده در بین مردم به چشم می‌خورد اما بسیاری از معجزه‌ی این دمنوش باخبر نیستند. بسیاری از کسانی که به اضافه وزن مبتلا هستند در تکاپو خواهند بود تا وزن خود را پایین بیاورند. یکی از راه های کم کردن وزن برای این افراد استفاده از دمنوش بارهنگ به صورت مرتب و هفته ای سه تا چهار وعده است. این میزان مصرف تا نتیجه گیری مفید باید ادامه پیدا کند. تعدادی دیگر به دنبال این هستند که وزن خود را ثابت نگه دارند پیشنهاد منخصصان طب سنتی استفاده از دمنوش خاکشیر و بارهنگ است که می تواند راه جذب مواد غذایی را آسان تر کند و رژیم غذایی افراد را متعادل تر.

اثرات جانبی آن به طور محسوس قابل ذکر نیست اما برای احتیاط بهتر است از عصاره‌ی بارهنگ استفاده نشود. این عصاره برای طحال نه تنها مفید نیست بلکه طحال را دچار مشکل می کند. برای استفاده از عصاره‌ی آن بهتر خواهد بود تا از مصلح آن را بشناسید. مصطکی مصلح عصاره‌ی بارهنگ است که خود گیاهی معطر و زرد رنگ است. پخته شدن ریشه و برگ این گیاه برای ریه مضر است پس چه بهتر که از عسل به همراه آن استفاده شود.

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.