انجیر شیرازی خشک

No Comments
3 دقیقه زمان مطالعه
انجیر خشک

انجیر شیرازی معروف‌ترین انجیر در جهان است که به لحاظ نحوه رشد، آبیاری و برداشت روال کاملاً ارگانیک و طبیعی را طی می‌کند به همین دلیل از سلامت غذایی بسیار بالایی برخوردار است. آبیاری این درخت به صورت دیمی است و هیچ کود شیمیایی و حیوانی به آن اضافه نمی‌شود. معمولا برای افزایش بهره‌وری درخت هر چند سال یکبار خاک زیر درخت عوض می‌شود تا خاک حاصلخیز شود و مواد لازم به درخت برسد.

یکی از ویژگی‌های مهم در خرید و فروش انجیر شیرازی میزان دهن باز بودن آن است. اما این سوال پیش می‌آید چرا انجیر دهن‌باز ارزش بیشتری دارد؟ میوه انجیر هر قدر آب، نور و مواد غذایی بیشتری بگیرد دهانه آن بیشتر باز می‌شود. به تبع این اتفاق انجیر با دهان باز از ارزش غذایی بالاتری نیز بهره‌مند خواهد بود.

مطلب دیگری که انجیر شیرازی خشک را از سایر میوه‌های خشک متمایز می‌کند این است که انجیر خشک بدون دخالت انسان و به طور مستقیم در برابر نور خورشید و بر روی درخت خشک می‌شود. بنابراین انجیر خشک طبیعی‌ترین میوه خشک در میان سایر میوه‌های خشک است.

انجیر شیرازیانواع انجیر شیرازی

انجیر شیرازی بعد از خشک شدن با آفتاب بر روی زمین می‌افتد. کشاورزان انجیرهای خشک شده را جمع‌آوری کرده و آن را برای کلاس‌بندی به انبار هدایت می‌کنند. در انبار انجیر شیرازی خشک بر اساس رنگ، اندازه و میزان دهن باز بودن در دسته های مختلف دسته‌بندی می‌شود.

بر اساس اندازه

  • AAA : قطر آن بیشتر از 23 میلی‌متر است و دارای بزرگترین اندازه است.
  • AA : قطر آن بین 18 تا 23 میلی‌متر است.
  • A :  بین 15 تا 18 میلی‌متر قطر دارد.
  • B : بین 10 تا 15 میلی‌متر قطر دارد و معمولا برای کارخانجات استفاده می‌شود.

بر اساس رنگ

بهترین رنگ برای انجیر زرد روشن است که اصطلاحاً یه آن «سقید» نیز می‌گویند. درجه تیرگی در رنگ انجیر ممکن است به رنگ قهوه‌ای هم برسد. معمولاً یک دست بودن و کیفیت بالای یک انجیر با وجود کلمه S در انتهای نام آن مشخص می‌شود.

بر اساس سایز دهن باز بودن

باغداران و خریداران انجیر به منظور شناسایی میزان شکاف انجیر، اصطلاحات متعددی را برای آنها تعریف کرده اند که به بیان چند مورد پرکاربرد از آنها می پردازیم:

  • انجیر صد یِک: به انجیرهایی می گویند که دهان بسته نیستند و دارای شکاف هستند.
  • انجیر کلیدی: از خانواده انجیرهای صدیک می باشد که دارای شکافی به ابعاد یک سوراخ کلید است.
  • انجیر شکفته: از خانواده انجیرهای صدیک می باشد که دارای شکافی 2 برابر بیشتر از انجیر کلیدی است.
  • انجیر پرک: به انجیرهایی می گویند که نیمی از بدنه آنها شکافته شده(خندان) است.
  • انجیر سوپر پرک: به انجیرهایی می گویند که بیشتر از نیمی(سه چهارم) از بدنه آنها شکافته شده(خندان) است.

No Comments
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.